Про нові правила користування водними об’єктами
Вода – найцінніше джерело життя людини і всього живого на землі. Тому кожен розуміє важливість обов’язків, покладених на спеціалістів Баштанського управління водного господарства, що забезпечує догляд за меліоративними системами, насосними станціями, трубопроводами, гідротехнічними спорудами і т.д. Однією з головних функцій управління є контроль за виконанням вимог водного законодавства (у якому відбулися зміни) підприємствами, установами, організаціями та громадянами. Тому наш кореспондент, аби з’ясувати нові правила користування водними об’єктами та донести їх до широкого кола читачів, зустрівся з керівником підприємства В.І.Лебедєвим.
- Вікторе Івановичу, відомо, що з 01.07.2013 року набрав чинності Закон України «Про аквакультуру», відповідно до прикінцевих положень якого ст.. 51 Водного кодексу, викладено у новій редакції. Розкажіть, будь ласка, що він собою. являє і які в ньому зміни?
- Згідно Закону змінюється існуючий підхід до процедури надання водних об'єктів в користування на умовах оренди. Відповідно до прийнятих змін, чинне законодавство розрізняє різні процедури та принципи надання водних об'єктів.
- Для яких цілей громадяни можуть взяти в оренду водний об’єкт , згідно нових правил?
- Водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми надаються в користування на умовах оренди відповідно та у порядку, передбаченому статтею 51 Водного кодексу України, для рибогосподарських, потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт.
-Де і якими державними органами водні об’єкти надаються в користування?
Відповідно до статті 1 Водного кодексу України водосховище комплексного призначення – водосховище, яке відповідно до паспорта використовується для двох і більше цілей (крім рекреаційних).
Водні об'єкти надаються у користування на земельних торгах (статті 135-139 Земельного кодексу України) у комплексі із земельною ділянкою, органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним Кодексом України (при цьому віднесення водного об'єкта до загальнодержавного або місцевого не має значення), відповідно до договору оренди, погодженого з територіальними органами Державного агентства водних ресурсів України.
-Що являє собою типовий договір оренди водних об’єктів?
- Такий договір оренди водних об'єктів затверджено постановою "Кабінету Міністрів України від 29.05.2013р. № 420. У ньому визначаються зобов'язання щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об'єкта, експлуатації водосховищ та ставків відповідно до встановлених для них територіальними органами Державного агентства водних ресурсів України, режимів роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами.
Крім того, типовим договором оренди передбачено відповідальність орендаря за шкоду, що може бути нанесена третім особам, внаслідок неналежного виконання умов договору.
Надання водних об'єктів у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта водного об'єкта. Порядок розроблення паспорта водного об'єкта затверджено наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 18.03.2013р. № 99.
Методику визначення розміру плати за надані в оренду водні об'єкти затверджено наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.05.2013р. № 236.
- Які водойми надаються в користування на умовах оренди?
- Відповідно до статті 14 Закону України «Про аквакультуру» надаються частини рибогосподарських водних об’єктів , рибогосподарські технологічні водойми (штучно створена водойма спеціального технологічного призначення, що визначається технічним проектом або паспортом, наповнюється за допомогою гідротехнічних споруд і пристроїв та призначена для створення умов існування і розвитку об'єктів аквакультури), акваторії (водний простір) внутрішніх морських вод територіального моря, виключної (морської)економічної зони України.
- Кому належать повноваження щодо надання водних об’єктів у користування на умовах оренди?
-Відповідно до статті 122 Земельного кодексу України повноваження щодо надання водних об'єктів у користування на умовах оренди у межах населених пунктів належать сільським, селищним та міським радам, а за межами населених пунктів – Раді міністрів Автономної Республіки Крим та обласним державним адміністраціям. Щодо водного об'єкта, частина якого розташована в межах населеного пункту, а інша за його межами, одним із способів надання у користування є зміна меж населеного пункту таким чином, щоб весь водний об'єкт знаходився в межах населеного пункту або за його межами. Така зміна здійснюється у порядку, передбаченому ст.. 173-176 Земельного кодексу України. Також можливим є передача частини земельної ділянки (дна водного об'єкта) у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність (стаття 117 ЗКУ).
-Як бути з тими договорами оренди, що вже укладені раніше?
-Щодо діючих договорів укладених до 01.07.2013р., то відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Разом з цим, відповідно до статті 770 Цивільного кодексу України у разі зміни власника речі, переданої у найм (оренду), до нового власника переходять права та обов'язки наймодавця (орендодавця), якщо інше не передбачено договором. Крім того, відповідно до статті 32 Закону України «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов договору, якщо інше не передбачено договором.
-Чи можуть інші громадяни користуватись орендованим водним об’єктом і на яких умовах?
-Відповідно до статті 51 Водного кодексу України водні об'єкти, надаються в користування на умовах оренди без обмеження права загального водокористування, крім випадків, визначених законом. Так, зокрема у статті 47 Водного кодексу України передбачені можливість та порядок обмеження прав загального водокористування. Відповідно до положень зазначеної статті на водних об'єктах, наданих в оренду, загальне водокористування допускається на умовах, встановлених водокористувачем, за погодженням з органом, який надав водний об'єкт в оренду, що може бути врегульовано у договорі оренди або у додатковій угоді між ними. Водокористувач (орендар), який узяв водний об'єкт у користування на умовах оренди, зобов'язаний доводити до відома населення умови водокористування, а також про заборону загального водокористування на водному об'єкті, наданому в оренду. Орендарі водного об'єкта зобов'язані передбачити місця для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське та спортивне рибальство тощо). З наведеного вбачається, що громадяни України мають право реалізовувати свої права на загальне водокористування у передбачених для цього місцях. При визначенні таких місць перевага надається традиційно розташованим місцям масового відпочинку. Якщо водокористувачем (орендарем) не встановлено таких умов, загальне водокористування визнається дозволеним без обмежень, а заборона загального водокористування водними об'єктами, наданими в користування на умовах оренди є підставою для розірвання договору оренди.
- Дякую Вам за вичерпні відповіді.
Розмову вела
Любов Курочкіна